Kunsti tekke kohta on inimkonnal vaid oletused, päris kindlaid
vastuseid ja tõestusi ei ole kellelgi. Kuid küllap on erinevates kunsti
tekkimise teooriates kõigis oma terake tõtt ja kübeke loogikat olemas. Immanuel
Kanti ja luuletaja Friedrich Shilleri idee kohaselt võis kunst hakata tekkima
põhjusel, et inimese loomuses on soov endale luua illusioonide maailmu, kus
valitseb vabadus ja mängulisus. Teine teooria seob kunsti tekke usundite- ja
maagiaga. Kolmas suund esindab aga arvamust, et ka kaugetel aegadel suutsid
inimesed esteetilistest elamustest niivõrd vaimustuda, mille tagajärjel võis neil
tekkida eneseväljenduse soov. Või oli kunsti tekkimise põhjuseks hoopis midagi
muud?
Esimesed
kujutava kunsti näited on teada kuni 40 000 a tagant ehk kiviajast. Eristatakse
vanemat, keskmist ja nooremat kiviaega ehk paleoliitikumi, mesoliitikumi ning
neoliitikumi.
Paleoliitikum
– selle perioodi „alguses” hakkas inimene valmistama esimesi tööriistu, millise
tegevuse jaoks pidi meie kaugel esivanemal olema juba nii mõistust kui käelist
vilumust. Leiud sest perioodist on algelisemad, lihtsamad. Vanem kiviaeg kestis
umbes aastani 8000 eKr.
Laialdasel maaalal Püreneedest kuni
Uuraliteni on inimese asupaikadest leitud luust, kivist ja savist skulptuure.
Nende hulgas on lopsakate kehavormidega naisekujusid, nn Venuseid, mis olid
arvatavasti seotud esiema kultusega. Kõige tuntum on 11,9 cm pikkune Austriast
Willendorfist leitud kujuke, millel vanust ligikaudu 25 000 aastat. Nimetatud
kujuke on ka kunstiraamatutes kõige eksponeeritum.
Taolisi kiviaja skulptuure on välja
kaevatud veel Lespugne’is Prantsusmaal, Kostjonkis Ukrainas, Vogelherdi koopast
Saksamaal jm.
Ülimalt huvipakkuvad on aga vanema kiviaja maalingud,
mis katavad koobaste seinu ja lagesid. Maalitud on neis paljude aastatuhandete
vältel, kusjuures vanemad kujutised on veel üsna algelised. Koopaseintele on
jäädvustatud käe kujutisi.
Eriti rikkad leidude poolest on koopad
Lõuna-Prantsusmaal ja Hispaanias.
Esimesena avastati suurejooneliste maalidega A l t a
m i r a koobas Põhja-Hispaanias, mida on nimetatud „esiajaloolise kunsti Sixtuse
kabeliks”. Veelgi kuulsam on L a s c a u x’ koobastik Edela-Prantsusmaal. Selle
seintel on kujutatud piisonit, põtra, mammutit, hobust. Lascaux` leiukohta
peeti kaua aega maailma suurimaks. Lascaux`s on kujutatud kõrvuti kütitavate
loomadega ka väga primitiivselt inimest. Mõistatuslik vastuolu ongi selles, et
maalingud loomadest on väga meisterlikud ja realistlikud, kuid inimkujutised
algelised.
Loomad on maalitud mõnikord 4–5 meetri suurustena
ning on kaunilt punaste, kollaste, pruunide ja mustade toonidega. Imetlusväärne
on nende loomutruudus, ka keerulisi liigutusi on kiviaja meister osanud hästi
tabada. Need kõige kaunimateks peetavad loomamaalid on valminud umbes 14 000–12
000 aastat eKr.
Kaljumaaling Pech-Merle`i koopas Prantsusmaal 15000-10000 e.m.a. |
Altamira koopa maalid Hispaanias |
Loomade pildid ei ole aga maalitud
ainult kunsti pärast, vaid on ilmselt ühenduses nõidusega. Koopad võisid olla
paigaks, kus sooritati mitmesuguseid rituaale. Kujutades enda olemasoluks
tarvilikke loomi, uskus kiviaja inimene, et sellega aitab ta kaasa nende
paljunemisele. Tihti näeme loomakujutistel auke — haavajälgi, samuti maagilisi
märke. Tõenäoliselt arvas muistne kütt, et nii suurendab ta oma jahiõnne.
1994.a avastati Kesk-Prantsusmaal Leoni
läheduses praegu teadaolevaist suurim esiaja koopamaalide leiukoht. Leiukoht
nimetati ühe leidja auks (Jean) Chauvet` koopaks. Chauvet` koopas loeti kokku
üle 300 maalingu.
Mesoliitikum
algas pärast jääaja lõppu ja Lähis-Idas ja Vahemeremaades kuni VII või VI
aastatuhat e.Kr. ning Põhja-Euroopas kuni V või IV aastatuhat e.Kr.
Sel ajajärgul tõusis meredes oluliselt veetase,
kõikjal laiusid metsad ja laienes ka inimeste asustuspiirkond. Kodustati loomi,
võeti kasutusele vibu ja nooled, paat. Töö- ja
tarberiistu valmistati kivist (tulekivi ja kvarts), sarvest, puust, nahast ja luust. Kuid
kunstimälestisi on sellest ajast säilinud vähe.
Olulise erinevusena paleoliitikumist
pole kaljujoonistel ja -maalidel tähelepanu keskmes enam loom, vaid inimene,
keda kujutatakse paljufiguurilistes kompositsioonides ja väikesena.
Looduslähedane ja realistlik kunstilaad hakkab peagi taanduma.
Asustus oli tihedam Vahemere piirkonnas.
Addaura koopas Sitsiilias on inimeste kehad graveeritud kivvi kindla ja ilmeka
joonega ehk nö liikuvatena. Ida- Hispaanias Valltortas kaljueendi all olevad maalid
on juba tugevasti skematiseeritud. Neil jutustavatel kompositsioonidel
tegutsevad ürgaja mehed innukalt: peavad jahti, võitlevad üksteisega, korjavad mett;
naised jalutavad lastega.
Mesoliitikumis, kuid veel märksa
hiljemgi, elab monumentaalne loomakunst edasi Põhja-Aafrikas — Fezzani ja Tassili
kaljumaalidel.
Mõnel maal peetakse mesoliitikumi lõpuks ka
keraamika ilmumist. Kunstiajaloos käsitletakse mesoliitikumi ja neoliitikumi
enamasti koos.
Neoliitikum (10
000/8000 – 4 000 e.m.a. ) ja Pronksiaeg (4 000 –3 000 e.m.a.)
Neoliitikumi inimese eluviisid muutusid väga
oluliselt. Senise jahipidamise asemel saab järjest tähtsamaks põlluharimine ja
karjakasvatus. Sagenevad sõjad maade ja saagi pärast. Samast või veelgi
varasemast ajast on leitud juba kõrge müüriga kindlustatud asulaid nagu
näiteks Jericho Jordani jõe ääres.
Noorema kiviaja kunsti mälestisi on
leitud peaaegu kõikjal Euroopas. Enamasti on need skemaatilised kujutised
kividel või luuesemetel. Kõige sagedamini on nendeks geomeetrilised märgid,
ornamendid — ring, rist, haakrist ja poolkuu, mis on ühenduses põlluharijate seas
levinud taevakehade austamisega, eriti päikesekultusega. Usuti häid ja halbu
vaime, loodi tootemeid. Teisal usuti hoopis esivanemate hingedesse ja seetõttu
valmistati tseremooniateks maske ja rituaalseid kostüüme.
Paleoliitikumist pärineva loomakunsti traditsioon
säilib Põhja-Euroopas. Norras Oslo lähedal on loodud kaljusse süvendatud
joonega põtrade, karude ja vaalade kujutisi. Samamoodi on jäädvustatud loomi,
linde ja mütoloogilisi olendeid Valge mere
ning Äänisjärve ääres.
Ehitised:
Euroopas nimetatakse neoliitilisi kiviehitisi
megaliitarhitektuuriks mega = suur, lito = kivi - suurte kividega ehitamine Vanimad Euroopa megaliitehitised asuvad Maltal
(5. a. tuh eKr).
Aegamööda lisandusid ehituskunsti templid (Ggantija,
Hagar Qin, Mnajdra, Tarxien), valitsejate lossid, linnade kindlustused,
püramiidid, hauakambrid.
Mandri-Euroopasse jõuavad megaliitehitised 3-2. a.
tuh eKr. Briti saarte ja Prantsusmaa megaliitehitistel on kolm peamist vormi: kromlehh,
dolmen, menhir.
Megaliitilised monumendid
Menhir
on suur püstiasendis tahumata kivimürakas. Mõnigi kord on menhirid paigutatud
ridastikku või rühmiti üksteise kõrvale. Eriti kuulus on Prantsusmaal asuv Carnaci
kiviallee, kuhu kuulub üle 1000 menhiri.
Dolmen on vähemalt kolmest
püstisest ja neid katvast rõhtsast kiviplaadist moodustatud ühest
küljest avatud ruum, tõenäoliselt haudehitis.
Kromlehh
- Kui
menhirid on asetatud kontsentriliste ringidena, tekib kromlehh. Väärib
märkimist hiigelrajatis Stonehenge`is Inglismaal Salisbury lähedal. Püstised ja neile toetuvad rõhtsad
kivimürakadmoodustavad kaks ringi, mille keskel asus altar. Stonehenge’i
rajamistalustati umbes 2000 aastat eKr ja tema valmimine võttis aega sajandeid,
ulatudes pronksiaega. Tõenäoliselt on siin
tegemist tähtsa kultusekohaga — tempel-observatooriumiga, kus pööripäevadel jälgiti Päikese ja Kuu
liikumist.
Templid - Maltal, Gozo saarel 3000 ema., suurim Ggantijas 3,5 m l, h 15m. liivakivist, kaunistatud.
Keraamika:
Noorema kiviaja leidudest väärivad tähelepanu ka keraamikatooted.
Eri kohtades ja eri kultuurirühmades esinevad savinõud on tehniliselt, veel
rohkem aga kujult ja ilustusviisilt väga mitmekesised. Vanimad savinõud on leitud
Jaapanist 7000 ema., Jarmo6ooo ema., 5000 ema. Samarra keraamika (loomade, lindude
kujutamine kaunistustes). Sümbolite kasutamine Tel Halat`ist pärit nõudel
(Türgi)
Potikedra tarvitamine nende
valmistamisel ei ole veel üldine, enamasti on nad tehtud käsitsi. Kaunistustena
esinevad sissekraabitud ja -pressitud jooned ning lihtsad mustrid, kuid leidub
juba ka maalitud nõusid.
Romaani-Germaani muuseumi eksponaadid Kölnis |
Skulptuur
Petroglüüfid on sissekraaped kaljudel, mis
moodustavad kujundeid ja mida on täiendatud ka värviga. Palju leide Põhja-Venemaalt ja Skandinaaviast.
Euroopa petroglüüfidest asub enamus Põhja-Norras.
Pronksiajal
säilisid
küll paljud vanad mütoloogilised arusaamad, kuid koos täiuslikuma tehnikaga
tekkisid komplitseeritumad kujutlused (nt Själlandilt leitud, ornamentidega
kaetud kujuke nimega Päikesevanker). Inimkond hakkas kasutama aina peenema
viimistluse- ja kaunistustega ehteid, tarbeesemeid, relvi.
Pronksiajal tekivad muistsed
tsivilisatsioonid Egiptuses, Mesopotaamias, Lähis-Idas, samuti Induse orus ja
Hiinas. Kujunevad vanad riigid.
Pronksiajale järgnes Rauaaeg, mille nimetuski ütleb juba ära sellele ajastule omased arengud.
Kokkuvõtteks
Ürgühiskonna kunsti iseloomustab avaldumisvormide
äärmine mitmekesisus. See võlub meid veel praegugi käsitluse värskuse,
väljenduse elevuse ja sageli ka naiivse puhtusega. Eriti kehtib see vanema
kiviaja kunsti kohta. Viimase jõud ja tõetruudus on nii suured, et ajaloolased
rääkisid ürgaegsete seinamaalingute realismist ning nägid neis impressionismi
ennetamist (M.V. Alpatov „Kunstiajalugu”).
/Kasutatud Jaak Kangilaski kunstiajaloo raamatuid, M.V. Alpatovi Kunstiajalugu ja interneti materjale./
/Kasutatud Jaak Kangilaski kunstiajaloo raamatuid, M.V. Alpatovi Kunstiajalugu ja interneti materjale./
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar